ÚJ KÖNYVPIAC |
2012.december
Alagsori FÉLelmeink
– A Fedőneve: „szocializmus” című könyvemen dolgozva, azzal párhuzamosan, a dokumentumokból, levéltári anyagokból rám zúduló borzalmak elleni védekezésül, de a saját traumáimat is feldolgozandó kezdtem párhuzamosan papírra vetni a novellákat. Először az időrendben utolsóelőtti novellát – a hősöm infarktusáról szólót –, majd Fél Győző édesanyjának temetését illetve apja alakját felidéző novellákat írtam meg. Közben lassanként, észrevétlenül megszületett, alakot öltött a figura, élni és mozogni kezdett, teret követelt a maga számára. Jó darabig időben ide-oda kalandoztam az életében, aztán elkezdtem az írásokat lineárisan összerendezni, és kipótolni az életrajz hiányzó fehér foltjait. Óvatos duhajként, meg persze időhiány miatt is, novellákkal kezdtem a szépirodalmi bemutatkozásomat. Azt remélem azonban, hogy az olvasó a novellákat regényként egybeolvassa, az esetleg hiányzó mozaikdarabkákat pedig Fél Győző sorsából, szavaiból kikövetkezteti, összerakja. – Fél Győző – fél az élettől, fél életet él, keresi a másik felét, az ideális nőt, valamit, ami abból az alagsori féllakásból, és a félig felnőtt, félig megkövesedett gyermeki létből kiragadja. Vagy mégsem. Egy félig működő rendszer, ismét a szocializmus éveiben találja magát az olvasó. Hogy látja, egy életen keresztül bemutatva jobban megfogható, elképzelhető a szocializmus azoknak, akik nem éltek akkor, mint például a Fedőneve: szocializmusból? – Vannak olyan szépirodalmi művek, amelyek pontosan érzékeltetik a Kádár-rendszer mindent átszövő hazugságait, kisszerűségét, kilátástalanságát, a megalkuvások, kompromisszumok, kettős beszéd világát. Azt hiszem, hogy az Alagsori történetek ebből csak megsejtet valamit, a hangsúly elsősorban hősöm csetlésén-botlásán, önmaga keresésén van, de természetesen Fél Győző mozgásterét, cselekvési lehetőségeit, gondolkodását alapvetően meghatározza, hogy egy diktatúrában – a legvidámabb barakkban – él. A Fedőneve: „szocializmus”-ban viszont a maga brutális valóságában tárul fel a diktatúra lényege, működése, embertelensége. Jelesül az, hogy a titkosszolgálatok – a Párt ökle – átszőtte és ellenőrzése alatt tartotta a társadalom egészét, mindenütt ott volt, mindenkiről mindent tudni akart. Sokakat kényszerítettek besúgásra – mások önként, anyagi vagy egzisztenciális érdekből vállalkoztak az együttműködésre –, sok megfigyelt életét, pályáját tették tönkre. Remélem, kiderül a 25 „történetből”, hogy egyáltalán nem az ügynököket, hálózati személyeket tartom az elsőszámú bűnösnek, sokkal inkább a tartótiszteket, még inkább az ő főnökeiket, de leginkább a megrendelőket, a párt vezetőit, magát a rendszert, amely besúgásra, árulásra, hazugságra épült, az tartotta össze. – Többször, többféleképpen felmerül a kötet történeteiben, de a válasz elmarad; melyik a nehezebb kereszt, az apa–képünk, az édesanyánké, vagy a kor, amibe születünk? – Hősöm imádja, félti az apját, akaratlanul is megpróbál felnőni hozzá, szenved a hiányától. Édesanyja sok gyötrelmet okoz neki: évtizedekig küzd a szeretetéért, elismeréséért, – Még két fontos gesztus kerül elő az Alagsori történetekben. A sajnálat és a megbocsátás. A sajnálatra a legtöbb ember nem törekszik, a képességet pedig, hogy meg tudjunk bocsátani, sokszor egész életünkben fejlesztgetjük, gyakoroljuk. Ezek a történetek tudatosan kívánnak ebben segíteni, rátalálni a hogyanra? |